I mars reiste tre spente ortopediingeniørstudenter; Ine Aurora Straumsnes, Robin Høysæter Toth og Linnea Madeleine Mortensen til Thailand på utveksling. Vi var klare for praksis hos den Thailandske skolen “Sirindhorn School of Prosthetics and Orthotics” (SSPO) etter flere måneder med forberedelser. Vi var ikke klar over hva som ville møte oss, men var veldig klare å finne ut av det. Vi fikk oss noen sjokk, både med tanke på klima og språk, men også med tanke på hvor integrert bildetakingskultur det er.
Da utvekslingen tok sted under bachelorskriving gikk mesteparten av tiden vår til dette. Én dag i uka ble satt av til praksis hos SSPO. SSPO har to klinikker i bygget sitt. Én thailandsk hovedklinikk hvor studentene fikk praksis, og et “Center of Excellence (CEPO)» drevet av svensken Bengt Soderberg. Vi fikk utføre praksis på begge klinikkene.
Praksisen var variert og vi fikk blant annet være med på undervisning med studentene på skolen, være med i klinikk, delta på seminarer og lære om forskningen de holder på med på skolen. Den thailandske klinikken er for alle som trenger hjelpemidler, mens CEPO er for de som trenger litt mer kompliserte hjelpemidler, eller har råd til å betale for det. Det var spennende å få være innom klinikkene og erfare forskjeller og likheter til det vi er vant med i Norge.
Forskning er veldig viktig for den thailandske skolen. Det blir satt mye fokus på det, blant annet i form av at sisteårsstudentene har et pågående forskningsprosjekt hele siste året sitt. I slutten av skoleåret blir det satt av en dag hvor disse forskningsprosjektene blir presentert for resten av skolen og andre inviterte. I år fikk vi være med på denne dagen, og det var veldig spennende å se hvor mye jobb som var lagt inn i det de ulike gruppene forsket på og å få innblikk i nye ideer og mulighetene de så for utvikling.
Sitteposisjoner og proteser
Vi fikk delta på et foredrag om hvordan typiske
protesedesign ikke alltid er tilstrekkelig for mennesker som lever i andre kulturer. For noen kan deres kultur påvirke hvilke krav som stilles til protesedesignet, og at det ikke bare handler om gangfunksjon. For eksempel er det å sitte på gulvet med beina i kors en integrert del av den asiatiske kulturen, men for protesebrukere kan dette være utfordrende. Ettersom begrenset bevegelsesfrihet og økt trykk fra protesehylsen fort fører til ubehag og smerter.
Besøk hos Ottobock
Under utvekslingen fikk vi muligheten til å besøke Ottobock i Bangkok, en ledende produsent av protesedeler i Thailand. Der tilbrakte vi en hel dag sammen med klassen, hvor vi fikk en omvisning på verkstedet og deltok på flere foredrag. Vi fikk se ulike typer benproteser og høre om produksjonsprosessene. Robin hadde også muligheten til å prøve en av løpeprotesene som ble vist frem.
Vi lærte oss også at bilder er obligatorisk på alle arrangement og at det gjerne blir satt av 5-10 min for bildetaking i programmet. Alt i alt er vi veldig glade for alle minner som er skapt og personer vi har fått bli kjent med på utvekslingen.
Kultur
Heldigvis fikk vi tid til å utforske landet mellom forelesninger og bachelorskriving.
Møtet med thailandsk kultur var veldig lærerikt. Vi lærte oss å bestille de måltidene vi likte best på thai, reiste på utallige marked, ble dratt med på gatefest under Songkran (thailandsk nyttår) og fikk prøvd oss i thailandsk trafikk (med varierende hell).
Den thailandske nyttårsfeiringen i Thailand sprer seg over flere dager, og flytter seg rundt om i landet. Når det er opp mot 42 varmegrader er det godt å dynke seg i vann, selv om man må belage seg på å bli sprutet på av fremmede hver gang man går ut døra.
Trafikkreglene i Thailand er noe villere enn i Norge. Til tross for dette er scootere den beste måten å oppleve små jungelveier og finne skjulte landsbyer på.
Avslutningsvis vil vi absolutt anbefale flere studenter å benytte seg av utveksling. Opplevelsene vi tok med oss er uvurderlige. Den thailandske skolen viste en enorm gjestfrihet og det gikk bra med alle bacheloroppgavene til slutt.
/Ine, Robin & Linnea
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.